Penguatan Kapasitas Masyarakat dalam Mengembangkan Tempat Objek Wisata Kota Semarang Berbasis Pemasaran Digital

Authors

  • Heri Prabowo Universitas PGRI Semarang
  • Farah Chalida Hanoum Universitas PGRI Semarang
  • Mohamad Rizan Universitas Negeri Jakarta
  • Agung Kresnamurti Universitas Negeri Jakarta
  • Daru Putri Kusumaningtyas Universitas Negeri Jakarta
  • Eka Dewi Utari Universitas Negeri Jakarta
  • Sapto Budoyo Universitas PGRI Semarang
  • Agus Sutono Universitas PGRI Semarang
  • Puji Lestari Universitas Ngudi Waluyo Ungaran

DOI:

https://doi.org/10.61689/potensi.v2i3.38

Keywords:

Tourism, Digital Marketing Strategy, Promotion

Abstract

Semarang City, as one of Indonesia's leading tourist destinations, faces challenges in enhancing its appeal through effective digital marketing strategies. This Community Service (PKM) program aims to provide mentoring and training to tourism managers and MSMEs around six leading destinations: Lawang Sewu, Sam Poo Kong Temple, the Old Town area, Saloka Theme Park, the Grand Mosque of Central Java, and Gedong Songo Temple. The program focuses on strengthening the capacity of the community and tourism managers to utilize digital technology as a promotional tool and to increase competitiveness. The PKM implementation method includes Focus Group Discussions (FGDs), digital marketing training, and intensive mentoring in content creation and online platform utilization. Furthermore, this program utilizes surveys, interviews, and secondary data analysis from various sources to strengthen the design of a digital promotion strategy based on local potential. A participatory approach is implemented so that the community, tourism managers, and MSMEs are actively involved in the planning and evaluation process of the program.

References

Arifputri, A. N., Aziz, R. A., & Pradana, Y. (2024). Digitalisasi desa wisata melalui pelatihan e-marketing di Desa Cibuntu. Bantenese: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(1), 47–54. https://doi.org/10.30656/ps2pm.v6i1.7893

Ayu, J. P., Dwijayanti, AA, I. P., & Oktaviani, R. C. (2024). Pemberdayaan Kemitraan Masyarakat (PKM) Pengembangan Desa Wisata Edukatif Berbasis Web Virtual Tour Experience dan Aplikasi Pintar di Desa Sedang Kecamatan Abiansemal Bali. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Universitas Al-Azhar Indonesia, 6(3), 169-175. DOI: http://dx.doi.org/10.36722/jpm.v6i3.2617

Devita Gantina, Yulia Lintangkawuryan, Christin Setiawan. Jurnal Pemberdayaan Pariwisata, Volume 7(1), 2025. DOI: https://doi.org/10.30647/jpp.v30647/jpp.v7i1.1904

Diwyarthi, N. D. M. S., & Pratama, I. W. A. (2024). Aktivitas PKM berupa Penguatan Desa Wisata dalam Bentuk Pelatihan Pemasaran Digital di Desa Wisata Cemagi. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 9(1), 297-303. https://doi.org/10.30653/jppm.v9i1.678

Hermawan, H., Anwari, H., Nugroho, D. S., Hendrajaya, A. M. P., Chandrawati, N. E., & Girsang , P. T. br. (2023). Pengembangan Produk dan Pemasaran Desa Wisata Digital: Program Insentif Pengabdian Masyarakat Terintegrasi dengan Merdeka Belajar Kampus Merdeka Berbasis Kinerja Indikator Kinerja Utama bagi Perguruan Tinggi Swasta Tahun 2022. Jurnal Abdimas Pariwisata, 4(1), 46–61. https://doi.org/10.36276/jap.v4i1.434

Jaya, R., Ohyver, D. A., Muhtasom, A., & AB, A. (2024). Pemberdayaan Masyarakat Desa Wisata Melalui Pelatihan Pengelolaan Homestay dan Kebersihan. PADAIDI: Journal of Tourism Dedication, 1(1), 1–12. https://doi.org/10.33649/padaidi.v1i1.111

Junaid, I. (2023). Tantangan dan Strategi Pengelolaan Desa Wisata: Perspektif Peserta Pelatihan Pariwisata. Journal of Mandalika Review, 2(2), 1-14. https://doi.org/10.55701/mandalika.v2i2.87

Kurniawan, A. R. (2020). Tantangan Pengembangan Pariwisata Berbasis Masyarakat Pada Era Digital di Indonesia (Studi Kasus Pengembangan Pariwisata Berbasis Masyarakat di Pangalengan). Tornare: Journal of Sustainable and Research, 3(1), 1-10. DOI: https://doi.org/10.24198/tornare.v2i2.25418

Mardiansyah, I., Pujianti, I., & Kusumajati, H. (2025). Pelatihan Media Sosial Sebagai Media Promosi Desa Wisata di Desa Sukajadi Kabupaten Bogor. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Ilmu Komunikasi, 2(1), 164–179. https://doi.org/10.32493/comm.v2i1.47696

Mardinata E, Cahyono TD, Muhammad Rizqi R. Transformasi Digital Desa Melalui Sistem Informasi Desa (SID): Meningkatkan Kualitas Pelayanan Publik dan Kesejahteraan Masyarakat. PARTA, 4(1), 73-81. https://journal.undiknas.ac.id/index.php/parta/article/view/4402

Maudiarti, S., Achmadi, M., & Pramanik, P. D. (2024). Pemanfaatan Digital Marketing Untuk Peningkatan Potensi Pariwisata Desa Kaduela Kuningan-Jawa Barat. Jurnal Pemberdayaan Pariwisata, 6(1), 35-42. DOI: https://doi.org/10.30647/jpp.v6i1.1811

Mumtaz, A. T., & Karmilah, M. (2021). Digitalisasi Wisata di Desa Wisata. Jurnal Kajian Ruang, 1(1), 1-15. DOI: http://dx.doi.org/10.30659/jkr.v1i1.19790

Santoso, D. B., Pangestuty, F. W., & Aulia, D. F. (2024). Optimalisasi Digital sebagai Sarana Penguatan Transparansi dan Partisipasi BUMDes dalam Pengelolaan Pariwisata. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 6(1.1), 539-545. https://doi.org/10.55338/jpkmn.v6i1.1.4748

Sary, F. P., & Santoso, T. I. (2024). Inovasi dalam Peningkatan Kesadaran dan Pengelolaan Wisata Berbasis Komunitas di Desa Tenjolaya untuk Pembangunan Berkelanjutan. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(6), 54-62. DOI: https://doi.org/10.59818/jpm.v4i6.900

Suyanti, E., Suciati, E. W., Sahna, E. N., Fitriani, E., & Sukma, Y. N. (2024). Pendampingan Strategi Pemasaran Digital untuk Meningkatkan Daya Saing

Utama, D. M., Baroto, T., & Yasa, A. D. (2024). Pelatihan dan pendampingan digital marketing untuk bisnis jasa landscaping di Kabupaten Lamongan. KACANEGARA Jurnal Pengabdian pada Masyarakat, 7(3), 305. DOI:10.28989/kacanegara.v7i3.2165

Wangkay, C., Haryati, E., & Mustofa, A. (2025). Convergence of Local Wisdom and Digital Transformation to Accelerate Tourism Village Ranking and Village SDGs. Parlementer: Jurnal Studi Hukum dan Administrasi Publik, 2(1), 40–53. https://doi.org/10.62383/parlementer.v2i1.509

Waruwu, D. K., & Octafian, R. (2024). Inovasi Promosi Wisata Kampung Pelangi: Keterlibatan Masyarakat dan Penggunaan Media Sosial. Jurnal Pariwisata, 11(1), 14-27. DOI: https://doi.org/10.31294/par.v11i1.21579

Downloads

Published

2025-09-19

How to Cite

Heri Prabowo, Farah Chalida Hanoum, Mohamad Rizan, Agung Kresnamurti, Daru Putri Kusumaningtyas, Eka Dewi Utari, … Puji Lestari. (2025). Penguatan Kapasitas Masyarakat dalam Mengembangkan Tempat Objek Wisata Kota Semarang Berbasis Pemasaran Digital. POTENSI : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3), 01–11. https://doi.org/10.61689/potensi.v2i3.38

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.