Penguatan Kapasitas Masyarakat dalam Mengembangkan Tempat Objek Wisata Kota Semarang Berbasis Pemasaran Digital
DOI:
https://doi.org/10.61689/potensi.v2i3.38Keywords:
Tourism, Digital Marketing Strategy, PromotionAbstract
Semarang City, as one of Indonesia's leading tourist destinations, faces challenges in enhancing its appeal through effective digital marketing strategies. This Community Service (PKM) program aims to provide mentoring and training to tourism managers and MSMEs around six leading destinations: Lawang Sewu, Sam Poo Kong Temple, the Old Town area, Saloka Theme Park, the Grand Mosque of Central Java, and Gedong Songo Temple. The program focuses on strengthening the capacity of the community and tourism managers to utilize digital technology as a promotional tool and to increase competitiveness. The PKM implementation method includes Focus Group Discussions (FGDs), digital marketing training, and intensive mentoring in content creation and online platform utilization. Furthermore, this program utilizes surveys, interviews, and secondary data analysis from various sources to strengthen the design of a digital promotion strategy based on local potential. A participatory approach is implemented so that the community, tourism managers, and MSMEs are actively involved in the planning and evaluation process of the program.
References
Arifputri, A. N., Aziz, R. A., & Pradana, Y. (2024). Digitalisasi desa wisata melalui pelatihan e-marketing di Desa Cibuntu. Bantenese: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(1), 47–54. https://doi.org/10.30656/ps2pm.v6i1.7893
Ayu, J. P., Dwijayanti, AA, I. P., & Oktaviani, R. C. (2024). Pemberdayaan Kemitraan Masyarakat (PKM) Pengembangan Desa Wisata Edukatif Berbasis Web Virtual Tour Experience dan Aplikasi Pintar di Desa Sedang Kecamatan Abiansemal Bali. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Universitas Al-Azhar Indonesia, 6(3), 169-175. DOI: http://dx.doi.org/10.36722/jpm.v6i3.2617
Devita Gantina, Yulia Lintangkawuryan, Christin Setiawan. Jurnal Pemberdayaan Pariwisata, Volume 7(1), 2025. DOI: https://doi.org/10.30647/jpp.v30647/jpp.v7i1.1904
Diwyarthi, N. D. M. S., & Pratama, I. W. A. (2024). Aktivitas PKM berupa Penguatan Desa Wisata dalam Bentuk Pelatihan Pemasaran Digital di Desa Wisata Cemagi. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 9(1), 297-303. https://doi.org/10.30653/jppm.v9i1.678
Hermawan, H., Anwari, H., Nugroho, D. S., Hendrajaya, A. M. P., Chandrawati, N. E., & Girsang , P. T. br. (2023). Pengembangan Produk dan Pemasaran Desa Wisata Digital: Program Insentif Pengabdian Masyarakat Terintegrasi dengan Merdeka Belajar Kampus Merdeka Berbasis Kinerja Indikator Kinerja Utama bagi Perguruan Tinggi Swasta Tahun 2022. Jurnal Abdimas Pariwisata, 4(1), 46–61. https://doi.org/10.36276/jap.v4i1.434
Jaya, R., Ohyver, D. A., Muhtasom, A., & AB, A. (2024). Pemberdayaan Masyarakat Desa Wisata Melalui Pelatihan Pengelolaan Homestay dan Kebersihan. PADAIDI: Journal of Tourism Dedication, 1(1), 1–12. https://doi.org/10.33649/padaidi.v1i1.111
Junaid, I. (2023). Tantangan dan Strategi Pengelolaan Desa Wisata: Perspektif Peserta Pelatihan Pariwisata. Journal of Mandalika Review, 2(2), 1-14. https://doi.org/10.55701/mandalika.v2i2.87
Kurniawan, A. R. (2020). Tantangan Pengembangan Pariwisata Berbasis Masyarakat Pada Era Digital di Indonesia (Studi Kasus Pengembangan Pariwisata Berbasis Masyarakat di Pangalengan). Tornare: Journal of Sustainable and Research, 3(1), 1-10. DOI: https://doi.org/10.24198/tornare.v2i2.25418
Mardiansyah, I., Pujianti, I., & Kusumajati, H. (2025). Pelatihan Media Sosial Sebagai Media Promosi Desa Wisata di Desa Sukajadi Kabupaten Bogor. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Ilmu Komunikasi, 2(1), 164–179. https://doi.org/10.32493/comm.v2i1.47696
Mardinata E, Cahyono TD, Muhammad Rizqi R. Transformasi Digital Desa Melalui Sistem Informasi Desa (SID): Meningkatkan Kualitas Pelayanan Publik dan Kesejahteraan Masyarakat. PARTA, 4(1), 73-81. https://journal.undiknas.ac.id/index.php/parta/article/view/4402
Maudiarti, S., Achmadi, M., & Pramanik, P. D. (2024). Pemanfaatan Digital Marketing Untuk Peningkatan Potensi Pariwisata Desa Kaduela Kuningan-Jawa Barat. Jurnal Pemberdayaan Pariwisata, 6(1), 35-42. DOI: https://doi.org/10.30647/jpp.v6i1.1811
Mumtaz, A. T., & Karmilah, M. (2021). Digitalisasi Wisata di Desa Wisata. Jurnal Kajian Ruang, 1(1), 1-15. DOI: http://dx.doi.org/10.30659/jkr.v1i1.19790
Santoso, D. B., Pangestuty, F. W., & Aulia, D. F. (2024). Optimalisasi Digital sebagai Sarana Penguatan Transparansi dan Partisipasi BUMDes dalam Pengelolaan Pariwisata. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 6(1.1), 539-545. https://doi.org/10.55338/jpkmn.v6i1.1.4748
Sary, F. P., & Santoso, T. I. (2024). Inovasi dalam Peningkatan Kesadaran dan Pengelolaan Wisata Berbasis Komunitas di Desa Tenjolaya untuk Pembangunan Berkelanjutan. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(6), 54-62. DOI: https://doi.org/10.59818/jpm.v4i6.900
Suyanti, E., Suciati, E. W., Sahna, E. N., Fitriani, E., & Sukma, Y. N. (2024). Pendampingan Strategi Pemasaran Digital untuk Meningkatkan Daya Saing
Utama, D. M., Baroto, T., & Yasa, A. D. (2024). Pelatihan dan pendampingan digital marketing untuk bisnis jasa landscaping di Kabupaten Lamongan. KACANEGARA Jurnal Pengabdian pada Masyarakat, 7(3), 305. DOI:10.28989/kacanegara.v7i3.2165
Wangkay, C., Haryati, E., & Mustofa, A. (2025). Convergence of Local Wisdom and Digital Transformation to Accelerate Tourism Village Ranking and Village SDGs. Parlementer: Jurnal Studi Hukum dan Administrasi Publik, 2(1), 40–53. https://doi.org/10.62383/parlementer.v2i1.509
Waruwu, D. K., & Octafian, R. (2024). Inovasi Promosi Wisata Kampung Pelangi: Keterlibatan Masyarakat dan Penggunaan Media Sosial. Jurnal Pariwisata, 11(1), 14-27. DOI: https://doi.org/10.31294/par.v11i1.21579
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 POTENSI : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.