Pemanfaatan Social Media Marketing untuk Meningkatkan Minat Remaja dalam Dakwah Islam pada Remaja Masjid Al-Qohhar

Authors

  • Haryaji Catur Putera Hasman Universitas Sumatera Utara
  • Nindya Yunita Universitas Medan Area

DOI:

https://doi.org/10.61689/potensi.v2i2.34

Keywords:

social media, Islamic preaching, mosque youth, social media marketing, community service

Abstract

Adolescents are among the most active users of social media, yet their usage often lacks direction toward productive and positive purposes, including Islamic preaching. This community service activity aimed to enhance the interest and capability of the youth at Al-Qohhar Mosque in utilizing social media as a platform for da’wah through a social media marketing approach. The program was conducted over three days and included observation, interactive training, and mentoring through a Focus Group Discussion (FGD). The results showed a significant improvement in participants’ understanding of digital preaching ethics, their ability to create engaging Islamic content, and increased parental involvement in guiding responsible social media use. This activity successfully fostered collaboration among youth, families, and the mosque community to build a value-based Islamic digital da’wah ecosystem

References

Bella Nadyantana, M. (2018). Efektivitas Media Sosial Instagram@ Fuadbakh sebagai Media Dakwah (Ditinjau dari Teori Jarum Hipodermik) (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).

Fifaldyovan, M. I., Dewi, S. M., & Kartikasar, R. D. A. (2024). Pelatihan Canva untuk Optimalisasi Digital Marketing bagi Pelaku UMKM. POTENSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(4), 81-87.

Gunatyas, G., & Dani, J. A. (2021). Stratergi Komunikasi Interpersonal Pengurus Remaja Masjid Terhadap Orangtua Santri TPA Sanggir At-taqwa Colomadu. Ragam Penelitian Mesin, 2(2), 44-53.

Gunawan, Heri. (2022). Pendidikan Karakter: Konsep dan Implementasi. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Haloho, E., LG, L. M. T., Darus, P., Safrul, E., & Fardinal, F. (2024). Workshop Kewirausahaan Berbasis Digital Marketing sebagai Peluang Bisnis Pada Ikatan Remaja Masjid (IRM) Kecamatan Labuhan Deli Kabupaten Deli Serdang. Altifani: Jurnal Pengabdian Masyarakat Ushuluddin, Adab, dan Dakwah, 4(1), 44-54.

Hartono, R., Sudiarjo, A., & Supriatman, A. (2024). Pemanfaatan Social Media Marketing Untuk Pemasaran Digital Bagi UMKM Tanaman Hias. PROFICIO, 5(1), 582-587.

Helianthusonfri, J. (2019). Belajar Social Media Marketing. Elex Media Komputindo.

Hertati, N. F. (2022). Pengaruh Sosial Media Marketing Terhadap Minat Beli Produk Thrifting Pada Remaja Generasi Z (Doctoral dissertation, STIE Indonesia Banking School).

Ifah, E. N., Ramadhani, R., Saraswati, R. U., Wulandari, S., Qulbi, C. Q., Karmilawati, S., ... & Aini, I. (2024). Peran Penting Facebook Ads Sebagai Strategi Marketing Bagi Siswa MA Darul Arqam. POTENSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(4), 67-80.

Katadata. (2022). Warga RI main medsos 3 jam per hari, ini peringkat globalnya. Databoks. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2022/05/09/warga-ri-main-medsos-3-jam-per-hari-ini-peringkat-globalnya

Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing management (15th ed.). Pearson.

Livingstone, S., & Brake, D. R. (2010). On the rapid rise of social networking sites: New findings and policy implications. Children & Society, 24(1), 75–83.

Nasrullah, R. (2016). Media sosial: Perspektif komunikasi, budaya, dan sosioteknologi. Simbiosa Rekatama Media.

Rahmat, M. (2020). Dakwah digital di era milenial: Studi tentang pemanfaatan media sosial dalam penyebaran dakwah Islam. Jurnal Komunikasi Islam, 10(1), 23–35.

Santrock, J. W. (2011). Adolescence (14th ed.). McGraw-Hill Education.

Siregar, A., & Rasyid, A. (2024). Pemanfaatan Media Sosial dalam Membangun Brand Image Lembaga Dakwah Kampus Al-Izzah UINSU. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(1), 728-739.

Sumadi, E. (2016). Dakwah dan Media Sosial: Menebar kebaikan tanpa diskrimasi. Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam, 4(1), 173-190.

Downloads

Published

2025-06-23

How to Cite

Haryaji Catur Putera Hasman, & Nindya Yunita. (2025). Pemanfaatan Social Media Marketing untuk Meningkatkan Minat Remaja dalam Dakwah Islam pada Remaja Masjid Al-Qohhar. POTENSI : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 68–76. https://doi.org/10.61689/potensi.v2i2.34

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.